KFT_tekst_og_streg-new

Forside - Nyheder - Tandlæger kan stadig blive bedre til UTH

Overskrift:
Tandlæger kan stadig blive bedre til UTH
Dato:
03. november 2018
Lang tekst :

Når noget ikke går, som det skal i sundhedssystemet, er det vigtigt, at man kan lære af det og undgå, at det sker igen. En ny landsdækkende kampagne fra Styrelsen for Patientsikkerhed og de fem regioner skal få patienterne og deres pårørende til at rapportere utilsigtede hændelser (UTH).

”Vi ved, at mange patienter lægger vægt på, at sundhedspersonalet lærer af det, når noget ikke er gået, som det skal. Det er netop det, der er formålet med at rapportere utilsigtede hændelser. Det er ikke det samme som at klage, men er et redskab til forebyggelse,” siger Anne-Marie Vangsted, direktør i Styrelsen for Patientsikkerhed, om kampagnen.

I dag kommer langt de fleste rapporteringer af utilsigtede hændelser fra sundhedspersoner, men der er brug for, at patienter og pårørende også byder ind, når noget ikke er gået, som det skal.

”Når patienter og pårørende rapporterer utilsigtede hændelser, er det en hjælp både for enkelte behandlingssted og for os som styrelse i arbejdet med at forebygge, at noget lignende sker igen for en anden patient,” siger Anne-Marie Vangsted.

Fakta vedrørende tandlæger:

• En utilsigtet hændelse rapporteres via Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside.

• Herfra sendes den automatisk til klinikken, hvor hændelsen har fundet sted.

• På klinikken arbejder personalet med at lære af den enkelte hændelse.

• Herefter anonymiseres hændelsen - det vil sige, at alle personoplysninger om både patienter og personale fjernes.

• Herefter sendes hændelsen til Styrelsen for Patientsikkerhed, der analyserer alle hændelserne for at finde risikomønstre og tendenser.

• Styrelsen for Patientsikkerhed bruger det samlede billede til at iværksætte læringsinitiativer i samarbejde med for eksempel kommuner, regioner, patientforeninger og faglige organisationer.

Billeder:
Billedtekst:
Du kan læse mere om kampagnen og generelt om utilsigtede hændelser her.
Ring til os på 33 15 48 88


Formand Peter Østergaard sidder ved telefonen 
torsdag 9.30 til 11. 

Ring til sekretær Karin Ravn:
Tirsdag, onsdag & torsdag 10-14.

E-mail: ktf@ktf.dk og kr@ktf.dk
logo4
Region Hovedstadens Tandlægeforening
Amaliegade 17
1256 København K.
Ring til os på 33 15 48 88


Formand Peter Østergaard sidder ved telefonen torsdag 9.30 til 11. 


Ring til sekretær Karin Ravn:
Tirsdag, onsdag & torsdag 10-14.




Intranet

http://intra.rhtf.dk

Hjemmesiden bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.