KFT_tekst_og_streg-new

Forside1 - Om RHTF - Portrætter - Per Guldbæk, tilsynsførende i Tandlægevagten

Overskrift:
Per Guldbæk, tilsynsførende i Tandlægevagten
Dato:
13 August 2015
Billede:

per-guldbæk-foto-joachim-rode.300.416.s

Beskrivelse:

Tidsskemaet er lagt fast. Det er tit kendte ansigter, der dukker op, og de fleste behandlinger er ret forudsigelige. Nogle patienter smiler, når de går fra klinikken, men for de fleste er det bare et rimeligt almindeligt anliggende at runde tandlægen.


Sådan er hverdagen i Per Guldbæks klinik i Brøndby, hvor han tilbringer tandlægejobbet på normalt ugentligt timetal. Alligevel ser du ham aftner, weekends og nogle gange juleaften inde i byen. På Oslo Plads ved Østerport Station, hvor Tandlægevagten har hjemme. I over 25 år har vagten, der ejes af KTF, været hans andet liv.


Og hvorfor så det? Jo, det er uforudsigeligheden, der er charmen. Når man går til tandlæge uden for almindelig åbningstid, er der noget, der virkelig gør ondt. Og så meget større er smilene, når døren lukker sig bag de patienter, der hvert år opsøger Tandlægevagten - i dag regionens tilbud til tandplagede københavnere. I 2013 var tallet cirka 3.600 patienter.


Siden 2006 har Per Guldbæk, der er 58 år, haft titel af tilsynsførende i Tandlægevagten. Det betyder, at han ikke blot er omkringfarende til en af vagtens fire units. Han er også personaleleder for en pæn flok tandlæger, klinikassistenter og sekretærer, der indimellem supplerer hverdagsjobbet med lidt ekstra i vagten. Cirka 40 mennesker i alt.


De senere år har kampen for tilfredse patienter og tilfredse folk i teamet dog ikke været det eneste, Per Guldbæk har brugt kræfter på. Et problem er metro-byggeriet ved Østerport, der på det nærmeste har gjort vagten usynlig. Et andet - noget større - er, at stadig flere af byens tandlæger vælger at holde åbent på skæve tidspunkter. Endelig betyder en ny aftale med regionen, at vagtens priser er sat op i forhold til overenskomstens krav - og så er akuttelefonen 1813 blevet "dørvagt".


- Det er lidt svært at sige, hvor skoen trykker allermest, siger Per Guldbæk. Men så meget står sort på hvidt, at de fire faktorer i forening fik patient-antallet til at falde med en femtedel i 2013. De højere priser kompenserer lidt for de patienter, der ikke dukker op, men stadig har Per Guldbæk i en periode måttet traktere mere sparekniv end bor.


- Vi ejes af de københavnske tandlæger, og vores opgave er udelukkende at lave den allermest nødvendige behandling og overlade resten til egen tandlæge. Om de andre vagter hører vi af og til, at de stjæler med arme og ben. Det vil sige, at de hverver nye kunder via deres vagttilbud. Som regionens tandlægevagt er vi i en helt anden situation.


Københavns Tandlægeforening startede Tandlægevagten i 1935, og siden dengang er det årlige patient-antal cirka halveret. Hvordan fremtiden ser ud, vil Per Guldbæk overhovedet ikke spå om. Det har før set lidt kritisk ud, for eksempel i depressionstiderne midt i 90'erne, og så gik det opad igen, som det forhåbentlig også kommer til at gøre her i 2014.


Mund, tand- og kæbekirurgi kunne godt være blevet et speciale for Per Guldbæk. Når det nu ikke blev det, er Tandlægevagtens samarbejde med kirurgerne på Rigshospitalet en spændende sidegevinst ved jobbet på Oslo Plads. Samarbejdet går ud på, at vagten "leverer" patienter med svære tandtraumer til et nyt laboratorium på hospitalet.


Og når man har en fortid som flere omgange klinisk lærer på Tandlægeskolen, er det også rart, når skolens elever som et fast led i uddannelsen kommer ned for at opleve livet i vagten.


Set i fremtidsluppen er der noget, som hedder generationsskifte, og det skal der også tænkes på, lyder det fra Per Guldbæk, lige inden klokken er 20 onsdag aften. Generelt er de ansatte i vagten trofaste. Èn af klinikassistenterne har for eksempel været der i 40 år, hvilket vel er udtryk for det gode teamwork, som vagtlederen selv oplever i de uforudsigelige timer.


Selv om resten af samfundet er lukket ned, er der dog langt fra altid stille timer i vagten. 22. december 1990 blev smilet kaldt frem hos ikke færre end 88 patienter.


Privat er familien, venner og lange ture på racercykel på dagsordenen. Jagtsæsonen går heller ikke upåagtet hen.


Af journalist Karin Ravn, KTF. Foto: Joachim Rode


print.png
Ring til os på 33 15 48 88


Formand Peter Østergaard sidder ved telefonen 
torsdag 9.30 til 11. 

Ring til sekretær Karin Ravn:
Tirsdag, onsdag & torsdag 10-14.

E-mail: ktf@ktf.dk og kr@ktf.dk
logo4
Region Hovedstadens Tandlægeforening
Amaliegade 17
1256 København K.
Ring til os på 33 15 48 88


Formand Peter Østergaard sidder ved telefonen torsdag 9.30 til 11. 


Ring til sekretær Karin Ravn:
Tirsdag, onsdag & torsdag 10-14.




Intranet

http://intra.rhtf.dk